Imengo is a Supply Chain Strategy and Execution firm Imengo helps to transform your Supply Chain Operations Imengo executes projects in the Procurement, Manufacturing and Logistics area
Imengo is a Supply Chain Strategy and Execution firm Imengo helps to transform your Supply Chain Operations Imengo executes projects in the Procurement, Manufacturing and Logistics area
Imengo is a Supply Chain Strategy and Execution firm Imengo helps to transform your Supply Chain Operations Imengo executes projects in the Procurement, Manufacturing and Logistics area
Imengo is a Supply Chain Strategy and Execution firm Imengo helps to transform your Supply Chain Operations Imengo executes projects in the Procurement, Manufacturing and Logistics area

Bye Bye

Van de kwart eeuw die ik gewerkt, ben ik zo’n 5 jaar consultant geweest.

Ik heb altijd moeite gehad met het woord ‘consultant’. Het roept bij mij (zoals bij velen weet ik) een boel associaties op die niet altijd zo positief zijn.

Cees Min heeft hier recent een mooi boekje over geschreven: ‘Bye Bye Consultant’. Een aanrader.

Ik zie twee grondoorzaken waarom consultants vaak met argusogen worden aangekeken, terecht of onterecht:

  1. Veel woorden, geen daden

Voorbeelden genoeg denk ik: dikke rapporten die in de la verdwijnen. Ik vraag me dan altijd af of de rekening daarvoor wel wordt betaald. Zo ja, dan wilde die klant blijkbaar ook een dik rapport en moet je niet klagen. Anderzijds moet de consultant zichzelf blijven afvragen: wie heb ik nu geholpen? Alleen mezelf of uiteindelijk ook de klant? Professionele integriteit versus geld verdienen is soms een lastige afweging…

  1. Prijs versus prestatie

Heeft ten dele met het voorgaande te maken. Wat is iets waard? Een briljant idee van een externe adviseur tijdens een ‘Quick Scan’ versus een uitvoerige analyse van een junior consultant die alleen maar opgeschreven heeft wat de klant al wist? Roept u maar.

Hoe dan ook, ik denk dat mensen die in de professionele dienstverlening zitten (of het nu bankiers, notarissen, medisch specialisten of voetbalcoaches zijn), zich permanent moeten afvragen waarom zij eigenlijk dat vak uitoefenen. Bij de bankiers hebben we overduidelijk gezien dat te veel focus op korte termijn eigen belang, leidt tot terechte argwaan bij de ontvangers van die dienstverlening. Terecht.

Ik moedig dan ook iedere Supply Chain dienstverlener aan, zichzelf deze vraag te stellen en in alle eerlijkheid te beantwoorden. Dat scheelt een hoop ‘kaf’ en geeft wat meer ‘koren’.

Dit was vooralsnog mijn laatste bijdrage als columnist SOURCE voor dit mooie blad. Bedankt en ‘bye bye’.

Gerard Ekhart

Directeur Imengo Works BV

gerard.ekhart@imengo.nl

Dit artikel verscheen eerder in SCMagazine (www.scmonline.nl)

About imengo

Leave a comment